Størst økning i antall konkurser forventes innenfor detaljhandelen, hoteller og restauranter. Marcus Engelberg leder kredittforsikring i Söderberg & Partners

Viktig virkemiddel når antall konkurser øker

I følge tall fra data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet, økte antall konkurser i Norge med 18 prosent i 2023 sammenlignet med året før. Trenden ser ut til å fortsette i 2024. Usikkerhet i markedet fører til at mange bedrifter har behov for å sikre sine verdier. Kredittforsikring kan være ett av virkemidlene.

– Vi vil nok i 2024 se høyere konkurstall enn det vi gjorde i 2019, som var et rekordår med tanke på konkurser. Det sier Marcus Engelberg, leder for kredittforsikring i Söderberg & Partners.

– Det vil fortsatt være tøft for mange entreprenører og bransjer som leverer innenfor nybygg og hytter. Her er vi avhengig at det begynner å bygges igjen. Samtidig ser vi at konkurstallene stiger kraftig hos våre største handelspartnere globalt, som også gjør situasjonen mer krevende enn på lenge. Størst økning forventer vi dog vil være innenfor detaljhandelen, hoteller og restauranter, fortsetter Engelberg.

I perioder med økonomisk nedgang og usikkerhet, kan kredittforsikring være et viktig verktøy for å beskytte seg mot mulige tap og opprettholde finansiell stabilitet. Det gir en ekstra sikkerhetsbuffer som kan være avgjørende for å håndtere utfordringene i et krevende marked.

– En kredittforsikring er ikke bare en forsikring. Bruker du en kredittforsikring riktig er det et styringsverktøy som vil sikre din bedrift lønnsom vekst over tid og merverdien er betydelig, avslutter Engelberg.

Våre siste saker her:

Mat
Lag is selv – og la barna spise så mange de vil på 17. mai
Is og 17 mai hører sammen – og med hjemmelaget is laget av frukt og bær, kan...
Bli med og slåss på vikingvis
Drømmer du om å stå med et hevet sverd i hånden mens du har på deg en skinnende...
Klar til 17. mai? Sjekk disse fem tingene først
17. mai er rett rundt hjørnet – er uteplassen, grillen og bunadsskjorten klar?...
Betydelig lavere matprisvekst i april
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt fra 8,7 prosent i...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *