Til sammen 15 000 stolper fra Alta i nord til Lindesnes i sør venter på besøk når Stolpejakten 2023 endelig settes i gang. Folkehelsetiltaket aktiviserer årlig mer enn 200 000 nordmenn, og har i år fått med seg OBOS, Wasa og Skoda på laget.
– Vi forventer omlag 18 millioner stolpebesøk i løpet av sesongen, sier «Stolpegeneral» Arnfinn Pedersen, som har opplevd en eventyrlig suksess for aktiviteten han selv var med å starte opp for 10 år siden.
Gratis aktivitet
Stolpejakten går ut på å finne stolper plassert i ulike kommuner. Stolpene kan registreres manuelt eller digitalt ved å laste ned en mobilapp og scanne QR-koden som hver stolpe er utstyrt med. Aktiviteten er gratis, og målet er å aktivisere både unge og gamle; inaktive, skoleelever, syklister, funksjonshemmede og rullestolbrukere – eller de som rett og slett ønsker å gjøre seg bedre kjent i byen og distriktet.
Aktiviteten administreres gjennom foreningen Stolpejakten, mens 154 autoriserte Stolpejakten-arrangører – herunder lag, foreninger og kommuner – står for den praktisk gjennomføringen i de ulike delene av landet.
Det som startet med noen få stolper i Gjøvik for ti år siden, er vokst til det som trolig er landets største folkehelsetiltak. I år økes antall stolper fra 13.500 til 15.000, og det forventes at over 200.000 nordmenn kommer til å delta i Stolpejakten i 2023.
Engasjerer bredt
– Vi har åpenbart truffet med et lavterskeltiltak som engasjerer veldig bredt. De titusenvis av menneskene som jakter stolper hvert år, er alt fra unger i barnevogn til eldre på krykker og mennesker i rullestol. Det veldig artig å se at vi klarer å få folk ut av sofaen, sier Arnfinn Pedersen.
Suksessen har også lokket næringslivet ut av sofaen. For første gang har Stolpejakten i 2023 knyttet til seg kommersielle samarbeidspartner. Wasa, OBOS og Škoda har alle gått inn på sponsorsiden for å styrke Stolpejaktens folkehelsearbeid, og vil være synlig på både de fysiske stolpene og i den digital appen.
– Konseptet er veldig, veldig bra. Et fungerende lavterskeltilbud for å få folk ut på tur, er midt i blinken for oss som tilbyr blant annet knekkebrød-sandwicher som er laget for akkurat slik aktivitet. Nå gleder vi oss til å ta fatt på sesongen sammen med Stolpejakten, sier Monika Thoresen, Brand Manager for Wasa.
Levende byer
Sponsoransvarlig i OBOS, Rasmus Aarflot sier dette om hvorfor en av Nordens største boligbyggere har valgt å bli med på Stolpejakten-laget:
– OBOS ønsker å skape levende byer og lokalmiljøer, og støtter en rekke tiltak innen idrett og kultur, som bidrar til livet mellom husene. Som nasjonal samarbeidspartner til Stolpejakten bygger vi muligheten for at folk i alle aldersgrupper over hele landet kan delta i et lavterskeltilbud som styrker folkehelsen, som treffer bredden, og som posisjonerer OBOS i sentrale områder der vi har medlemmer og prosjekter.
Per Christian Worren i Škoda håper bilen er et fremkomstmiddel til dit den egentlige turen starter:
– I Škoda er vi opptatt av å være en tilrettelegger for små og store opplevelser. Som bilmerke tenker man kanskje at det viktige er kjøreturen, men vi tror at kundene våre er mest opptatt å komme seg dit veien slutter og turen begynner. Vi ønsker å senke terskelen for å komme seg ut i aktivitet, og mener at Stolpejakten gjør hverdagsturene innholdsrike og spennende for flere. Vi ønsker arrangører og deltakere god tur i årets sesong!