– Vi lager med omtanke og tradisjon, sier eier Johanna Kaufmann.

Kjærlighet i smak: Sande Bakeri skaper en atmosfære av romantikk

Valentinsdag er en mulighet for bakere til å være kreative og tilby noe spesielt. Sande Bakeri og Konditori tilbereder eksklusive desserter denne dagen for å skape en romantisk atmosfære.

Tekst og foto: Valentyna Maksymovych

Så fort du går inn døren til Sande Bakeri og Konditori, omsluttes du av duften av kaffe, kanel og nybakt brød.

Johanna Kaufmann (33) pakker forsiktig inn de fortsatt varme bakverkene og leverer dem til kunden med et smil.

Nesten alle bordene i det romslige lokalet er opptatt – her kan du nyte en rolig morgen med en kopp kaffe og noe søtt.

Romantikk i hver bit.

Hver morgen baker bakeriet brød, boller og kaker, og til Valentinsdagen lager de en spesiell dessert som ikke er på den daglige menyen.

– Desserten blir i hvit sjokolade og med blåbær inni, avslører Johanna Kaufmann.

Den søteste dagen i året.

For å legge til den festlige stemningen, vil noen desserter bli bakt i form av et hjerte.

– I tillegg skal vi lage kaker med delikat ostekake inni og dekorert med rødt hjerte, viser hun en testversjon.

Utstillingsvinduet vil bli dekorert med romantiske elementer. Og den mest populære smaken 14. februar vil være sjokolade.

– Sjokolade er perfekt for denne dagen, smiler hun.

Sjokolade og bær – en perfekt kombinasjon for Valentinsdagen.

Selv om Valentinsdagen ikke har så lang tradisjon i Norge, får den mer og mer oppmerksomhet. Hennes holdning til denne dagen er enkel:

– Det er veldig hyggelig å dedikere en dag til en du er glad i, smiler Kaufmann.

Drøm

Bakeriet i Sande sentrum har vært åpent i seks måneder. Det var en langvarig drøm hos Johanna Kaufmann.

– Å åpne mitt eget bakeri har alltid vært drømmen min. Og jeg bestemte meg for å gjøre det akkurat her, i Sande. Dette er et sted hvor alle kjenner hverandre. Jeg har alltid tenkt: «Jeg må skape noe for disse menneskene», sier hun.

Å drive et bakeri var en drøm – nå er det en realitet full av kjærlighet.

Hun studerte til konditor i Tyskland. Der jobbet hun i et bakeri og en sjokoladebutikk. Da fikk hun innblikk i hvordan en slik virksomhet  organiseres og hvordan den skal styres.

– Ja, jeg er konditor, jeg studerte i Tyskland. Dette er yrket mitt, og det lever jeg etter, smiler Kaufmann.

Forventningene overgikk

Å åpne et bakeri er en utfordring, og det første hun måtte bestemme seg for, var å velge et sted.

– Dette er et sted som var perfekt. For det første er det en konstant strøm av mennesker her takket være togstasjonen. For det andre er stedet lett å finne. Dette var viktig. Så valget var åpenbart, sier eieren.

– Koselig stemning, deilig smak, sier Tove Waaler Kristiansen og Bjørg Solheim Kristiansen.

Det var imidlertid ikke bare plasseringen som gjaldt, men også sortimentet.

– Jeg spurte på Facebook hva folk vil ha i bakeriet. Det var viktig for meg å ta hensyn til innbyggernes ønsker, minnes Kaufmann.

Alt er laget fra bunnen av, med ekte lidenskap for baking.

Det var klart hun hadde forventninger, men virkeligheten overgikk dem. Den første måneden var travel.

– Det var mye mer folk enn jeg trodde. Nå er det roligere dager, men kunder kommer hele tiden. Dette er fantastisk, hun legger ikke skjul på gleden.

Unikhet

Johanna Kaufmann starter dagen på kjøkkenet. Der er hele prosessen under hennes kontroll og med hennes medvirkning. Hun slår på ovnen, drikker kaffe og begynner å bake.

– Jeg er her hver dag. Hva jeg gjør? Alt. Jeg lager deig, baker brød og lager kaker. Flere ansatte jobber på kjøkkenet. Men alt som har med baking å gjøre, gjør jeg selv. Jeg kan ikke bare sitte og gjøre ingenting, jeg må jobbe, skape noe nytt, ler konditoren.

Bak hver oppskrift ligger inspirasjon.

Hvert produkt er laget fra bunnen av, ikke fra halvfabrikata. Det er dette hun anser som det unike med bakeriet hennes.

– Kanskje produktene våre ikke kommer helt symmetrisk ut hver dag, men de er alltid 100 % hjemmelagde. Jeg vil ikke at mat skal ha ingredienser som ikke er naturlige. For meg er dette grunnleggende, understreker hun.

Klassikere og mer

Siden åpningen har menyen variert, og tilbudet om frokost og lett lunsj har utvidet seg. Johanna Kaufmann kaller dette en god trend.

– Ja, vi endret litt tilnærming. I begynnelsen hadde vi tre-fire kaker, nå har vi seks-sju hovedvarer hver dag, pluss ferskt bakverk. Det er imidlertid ikke alle som bare vil ha bakverk. Folk trenger et sted å spise, så vi la til flere varme retter. Så vi diversifiserte menyen, sier Kaufmann.

– Vi baker kun det vi vet vi kan servere ferskt, sier Johanna Kaufmann.

Blant kakefavorittene er klassikeren.

– Den mest populære er Napoleonskaken, hun viser desserter.

Blant de varme rettene er omeletten den mest populære.

– En enkel osteomelett er det folk spiser oftest. Den kan spises til frokost og utover dagen, sier hun.

Fra ferskt brød til kaker – de overrasker deg gjerne!

Bakeriet er ikke begrenset til klassiske retter, men tilbyr også sunne alternativer – glutenfrie eller veganske.

– Vi leter alltid etter løsninger. Hvis noen spør om glutenfrie eller veganske alternativer, vil jeg alltid finne en måte å lage noe deilig på. For eksempel har vi vegansk avokadotoast. Men å tilberede spesialretter krever ekstra innsats. Ønsker noen for eksempel en eggefri kake kan vi lage den, men det er viktig å bestille på forhånd. Slike ting er mindre etterspurt, så vi har det ikke utstilt hver dag, understreker hun.

De bryr seg ikke bare om smaken – men også om atmosfæren.

Den tilstreber også å sikre en balanse mellom produksjon og fravær av matsvinn. Dette er Kaufmanns filosofi.

– Jeg er kategorisk imot å kaste mat. Derfor prøver jeg å holde alt ferskt, ingen gårsdagens råvarer, understreker Kaufmann.

De kommer tilbake

Et bakeri er mer enn bare en bedrift. Dette er et sted hvor lokalbefolkningen møtes. Johanna Kaufmann er overbevist om at «folk kommer ikke hit bare for kaffen, men også for den spesielle atmosfæren».

En hyggelig morgenstund i Sande Bakeri.

En av disse gjestene er Maris. Han er en profesjonell kokk og vet hvor mye innsats som kreves for å skape en cateringbedrift av høy kvalitet.

– Jeg har jobbet i dette feltet i over 15 år, og jeg forstår at det er hardt arbeid. Derfor kommer jeg hit ikke bare for å spise, men også for å støtte de som legger sjelen sin i arbeidet. Hovedsaken er ikke å miste servicenivået og produktene, sier mannen.

Sigrid tar seg tid til en deilig kaffestund med hjemmelagde kaker.

Sigrid Helene Lia bestilte kaffe og dessert. Hun forteller at selv om hun ikke kommer hit ofte, kommer hun alltid tilbake med glede.

– Jeg bor i Holmestrand, så jeg kommer hit noen ganger med familie eller venner. Men jeg liker dette bakeriet veldig godt. De utvider stadig sortimentet, slik at du kan prøve noe nytt hver gang. Det er lyst og koselig her. Jeg tror det er derfor så mange kommer tilbake, deler hun.

 + Is

Kaufmann streber etter en gradvis vekst av virksomheten, teste nye produkter og tilpasse seg kundenes behov. Hun innrømmer at hun ønsker å utvide mulighetene, men uten å miste atmosfæren av hjemmeproduksjon.

– Jeg vil ikke gjøre virksomheten for stor. Dette skal være en fin forretning. Jeg vil ikke at vi skal bli så store at vi må jobbe med store leveranser eller miste kontroll over kvaliteten. Det er viktig å holde kvalitet og en koselig atmosfære, sier eieren.

Is på vei. Snart kan du nyte hjemmelaget is her.

Hun vurderer også muligheten for levering.

– Jeg ser for tiden etter et firma som kan levere bakervarer. Jeg håper å få gjennomført denne tjenesten så fort som mulig, sier hun.

I tillegg vil Kaufmann ha is på menyen.

– I Tyskland er dette en vanlig praksis: Et bakeri tilbyr ikke bare brød og bakverk, men også desserter og is, forteller hun.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *