Apotek og kosmetikk vant julehandelen på nett

Varekjøp med Vipps på nett har skutt til værs i desember. Så langt er økningen i volum og antall betalinger på henholdsvis 19 og 14 prosent. Veksten er størst innen apotek og kosmetikk.

I høst spådde Virke at nordmenn kommer til å bruke 3 prosent mer penger på årets julehandel enn på fjorårets. Det gjenstår fortsatt noen hektiske innkjøpstimer før fasiten er klar, men tall fra Vipps viser allerede nå at netthandelsveksten i desember blir betydelig høyere.

Færre bomkjøp 
– Nordmenn har brukt 19 prosent mer penger på varehandel på nett med Vipps hittil i desember enn i samme periode i fjor. Antallet betalinger for varer på nett har steget med 14 prosent i samme tidsrom, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år.

Heir tror at årets juleshopping har vært godt planlagt av vippsere i hele landet, og at tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser på nettet for å finne de beste tilbudene.

– Vi så at det var en voksende trend gjennom november og Black Week med økt bruk av tjenester som sammenligne priser på nett. I tillegg ser vi at digitale ønskelister har bredt om seg i de siste ukene, noe som forhåpentligvis også bidrar til at det blir færre skivebommer under juletreet, sier Heir.

Resepter og sminke 
Apotek og kosmetikk er bransjevinneren innen varehandel på nett i desember. Vi har brukt 38 prosent mer penger på produkter i denne kategorien og gjennomført 16 prosent flere betalinger, sammenlignet med samme periode i fjor.

Daglig leder Thea Kavli i Makeup Mekka bekrefter at veksten i desember har vært god.
– Vi tror mange velger å handle hos oss fordi vi tilbyr kvalitetssminke til en rimelig pris, og gode priser er spesielt viktig i år. Vår julekalender ble utsolgt på rekordtid, og nyhetene vi lanserte i november og desember har vært ekstra populære i årets julehandel, sier Kavli

Slik er volumveksten vært for Vipps i de øvrige store bransjene så langt i desember: Elektronikk og hvitevarer: 14 prosent, møbel og innredning: 2 prosent, klær, sko og tilbehør: 1 prosent, og Sport og fritid: 1 prosent

Våre siste saker her:

Hundeeiere: Pass på dette i sommer
Sommeren er i gang for både to- og firebente. Denne herlige tiden kan by på...
Mat
Disse grønnsakene får TikTok til å koke
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner...
Antall medlemmer i norsk idrett fortsetter å øke
Foreløpige tall fra samordnet rapportering viser at både antall medlemskap og...
Denne veggen kuttar telefonsamtalen din
Nye bygg er så godt isolerte at mobildekninga blir stengt ute. No etterlyser...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *