«Som barn virker et hus stort. Når du er voksen, virker huset lite. I krig blir det til ruiner, etterlatt kun som avtrykk på papir». Slik forklarer den ukrainske kunstneren Volodymyr Filippov ideen med sin utstilling «1080/nå».
Tekst: Valentyna Maksymovych
8. februar åpner utstillingen til den ukrainske kunstneren Volodymyr Filippov «1080/nå – En gang i tiden var hus store» på Fossekleiva Kultursenter. Dette prosjektet ble et kunstnerisk svar på krigen i Ukraina.
– Jeg startet dette prosjektet i 2022. Dette var min reaksjon på den fullskala krigen da russiske missiler og bomber begynte å falle over ukrainske byer om morgenen 24. februar, sier Filippov.

I begynnelsen av mars kom krigen hjem til ham. Granaten eksploderte nær huset hans nær Kyiv.
– I det øyeblikket innså jeg at dette ikke var en abstrakt tragedie, men noe konkret som påvirket livet mitt og livene til menneskene rundt meg direkte. Dette var ikke lenger bare meldinger i nyhetsstrømmen. Dette var hjemmet mitt, gaten min, naboene mine, minnes han.

Dermed oppsto ideen om å lage en kreativ «tidskapsel» som fanger opp tap og ødeleggelse gjennom graveringer, videogrammer og installasjoner.
– Jeg ble født i Sevastopol. Dette er en by på Krim, som ble okkupert av Russland i 2014. Jeg bodde også i Kharkiv. Nå beskyter Russland nådeløst denne byen hver dag. Et russisk granat skadet huset mitt i nærheten av Kyiv. Jeg har møtt tap hele livet. Dette gjelder hjem, venner, ideer, grenser. Kunstneren trekker paralleller.
Avtrykk av smerte
Kunstneren forklarer at maleriene hans ikke bare er bilder. De hjelper til med å forvandle det forgjengelige til det udødelige.
– Prosjektet vokste ut av spørsmålet: «Hvordan endres størrelsen på et hus i minnet vårt?» I barndommen virker huset stort. Når du er voksen, virker huset lite. Ved emigrasjon forsvinner hjemmet. I krig blir det til ruiner, etterlatt kun som avtrykk på papir, reflekterer kunstneren.

Prosjektet er basert på en serie på 1080 graveringer. Hver av dem symboliserer én dag med krig.
– Hvert avtrykk handler ikke om estetikk, men om virkeligheten som forsvinner foran øynene våre. Hver utskrift er en spontan fangst av et øyeblikk. Jeg ante ikke at det var så mange av dem. Bak hvert øyeblikk er noens tap – kjære, hjem, håp, minner, deler Volodymyr Filippov.
Dialog mellom generasjoner
Utstillingen dokumenterer ikke bare ødeleggelsen av krig, men viser også hvordan mennesker gir mening om hendelser gjennom kreativitet. Samarbeid med 13 år gamle Tigriy Bogatov gir dybde til prosjektet.
– Tigriy er ikke bare en deltaker i utstillingen, men min gudsønn, som jeg føler en spesiell tilknytning til. Jeg er interessert i å se hvordan han opplever disse hendelsene gjennom tegninger. De skal innta en egen vegg, for de er faktisk hans personlige krigsdagbok, legger kunstneren til.

Gutten evakuerte fra Ukraina sammen med foreldrene da han var 10 år gammel og bor nå i Belgia. For ham er tegninger en måte å gi mening om sin egen erfaring. Ordene hans er en oppriktig barnslig refleksjon over krigen.

– Jeg har vel en merkelig oppfatning av verden – jeg ser ofte livet i bilder. Jeg forventet ikke at tegningene mine skulle være en del av utstillingen. Jeg bare tegner. Tegninger er mitt språk og min samtalepartner. Det er som å leve et normalt liv og plutselig se deg selv på TV. Vi tror vi forstår hva krig er, men i virkeligheten gjør vi det ikke. Men hver dag venter vi på at det skal ta slutt, sier gutten.
Lys i mørket
Daglig leder Franzisca Aarflot i Fossekleiva kultursenter understreker at «1080/nå» ikke bare er en utstilling, men en plattform for refleksjon rundt tap, motstandskraft og bedring.
– «1080/nå» er et unikt prosjekt som kombinerer kunstens dokumentariske kraft med en personlig historie. Målet er å bevare hukommelsen om krigens ødeleggelser og lidelser og skape et rom for dialog som kan inspirere kommende generasjoner. Gjennom dette prosjektet symboliserer kunsten lyset som kan finnes selv i de mørkeste øyeblikkene, reflekterer hun.

Kunstkritiker Kjetil Røed holder innledning under utstillingsåpningen 8. februar kl.13:00.
Utstillingen vil stå frem til 2. mars. Det er gratis inngang. Her vil det også bli holdt foredrag og kunstneriske diskusjoner.
Fakta
Volodymyr Filippov er en abstrakt kunstner, medlem av både NBK og VBK. Han er fra Ukraina, og nå bosatt i Sande av Holmestrand kommune. Han flyttet til Norge i 2022, da det brøt ut en fullskala krig i Ukraina. Hans kunstneriske reise begynte i 1987, da han laget sitt første abstrakte maleri, etter endt kunstutdanning.
Den russisk-ukrainske krigen begynte i 2014. Først okkuperte og annekterte Russland Krim. Så begynte det en hybridkrig i det Øst-Ukraina, og støttet militante og separatister i Donetsk- og Luhansk-regionene. I 2022 gikk krigen inn i en åpen fase med en fullskala offensiv.
24. februar 2025 vil være den 1096. dagen for Russlands fullskala invasjon av Ukraina.